Thursday, April 8, 2010

masalah tu diri aku!!


masalah itu asam garam kehidupan. siapa yang hidup tanpa masalah? mush mumkin(tak mungkin) seseorang itu tiada masalah. meskipun dia itu seorang bayi yang sedang dilahirkan atau seorang tua yang sedang menghadapi ajal. walau bagaimanapun, masalah ini bukanlah di luar kemampuan kita untuk menghadapinya. Firman ALLAH swt dalam Al-Quran terang menjelaskan bahawa ALLAH tidak sekali-kali menguji kita diluar kemampuan kita. apa yang penting adalah kita berfikiran positif dan mengambil iktibar terhadap masalah yang kita hadapi ini.
Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar:
(Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: “Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali.”
Mereka itu ialah orang-orang yang dilimpahi dengan berbagai-bagai kebaikan dari Tuhan mereka serta rahmatNya; dan mereka itulah orang-orang yang dapat petunjuk hidayahNya.

Surah Al-Baqarah: 155-157

jika kita seorang yang berfikiran positif, kita akan merasakan masalah ini sebagai satu nikmat, satu hikmat yang ALLAH anugerahkan. bukan semua orang berhadapan dengan masalah ini dan bukan semua yang menghadapinya berjaya mengatasinya. bersyukurlah!

ramai yang tidak menyedari bahawa masalah itu terhasil dari kelemahan diri sendiri. kekuatan jua yang kita sanjung bukannya membaiki kelemahan diri menyebabkan apabila kita menghadapi masalah kita terlalu cepat berputus asa. kita menganggap diri kita ini sempurna sedangkan hanya ALLAH yang Maha Sempurna, tiada sesiapa yang berhak mengaku dirinya. ambillah iktibar dari kisah firaun yang terlalu mengagungkan dirinya sehingga sanggup mengaku dirinya tuhan. nauzubillah.

jangan takut menghadapi masalah kerana itulah tanda ALLAH masih menyayangi dan mengambil berat tentang kita.bayangkan jika kita terus hanyut dalam godaan dunia ini tanpa peringatan sedikitpun dari ALLAH, nerakalah tempat tinggal kita nanti. nauzubillah. oleh itu, sentiasalah dekatkan diri kepadaNya. bukan hanya diwaktu susah bahkan di waktu senang.

jagalah ALLAH diwaktu kita senang nescaya ALLAH akan menjaga kita tatkala kita dalam kesulitan. selangkah kita datang kepada ALLAH seribu langkah ALLAH datang kepada kita. Subhanallah, begitu sayangnya ALLAH swt kepada kita tetapi adakah kita menghargainya? sikap kita yang hanya menghargai sesuatu apabila sudah kehilangannya harus diubah.

sabarlah menghadapi ujian @ masalah @ cabaran. jangan pernah berputus asa terhadap nikmat dan rahmatNya, sentiasa berdoa agar segalanya dipermudahkan dan jangan jemu meminta kepadaNya kerana ALLAH swt tidak jemu mendengar rintihan dan permintaan kita.




lagu kesukaan~
trouble is a friend

1 comment:

sh. said...

awak..sabar yer..=)

sy kan ade..ecehceh. hehe. awk, knp lagu tu? sy dgr x sedap pon? hihi =P