Wednesday, January 6, 2010

EXAM@PEPERIKSAAN@IMTIHAN

agak lama juga saya rasa tak jenguk blog ini. apa boleh buat, exam... sebenarnya takdelah sibuk sangat, tapi tak ada idea nak tulis apa. hari ni baru je habis exam fizik, 2 lagi exam sblm cuti.....




                                                     ...... STUDY......     

satu cabaran  yang agak berat. pada masa ni,mulalah perangai pelik saya....orang lain sibuk study, saya sibuk main game, dengar lagu, kemas rumah n etc...kalau sapa-sapa nak suruh saya buat apa-apa pun saya sanggup asal bukan study...study, study, study...tu je ke perkataan yang ada dalam kamus hidup kita sebagai pelajar? ish3, bagi saya TIDAK!!

revise balik apa yang berlaku dulu.....

saya ni bukan la student yang rajin study, apatah lagi top student..kalau nak dapat A dalam subject2 science tu memang susah la...dapat B tu pun dah kira syukur la. bayangkan, setiap kali exam, subject bio dengan add math tak pernah dapat A. bio dapat B pon masa trial, tu pon atas tong cukup-cukup makan. kalau tiup skit terus tertunggeng jatuh tergolek...hihihi. ish3, teruk kan.

nak dijadikan cerita lebih hangat+ hangit, buku teks sejarah form 4 & 5...saya tak pernah khatam buku tu...3 bab terawal tu memang saya pulun abis-abis sebab masa tu awal tahun, semangat dan kesedaran masih tinggi...masuk bab 4 dan seterusnya saya terus hilang motivasi, siap boleh tido dalam kelas..minta maaf yer cikgu, peace (^_^). time exam, malam nyer baru sibuk nak baca bab ni bab tu...esokannya orang dah sibuk nak revise balik, saya pula boleh duduk relaks2, suruh diorang cerita balik apa yang diorang baca, kononnya cara tu bagi mereka ingat n faham lebih.

kat rumah pula, time exam ni la tiba-tiba datang angin kus-kusnya...rajin bebenor rasanya nak kemas rumah, memasak n segala macam la...pantang mak panggil, terus pegi...ye la, 1 alasan utk x study..hihihi. bile kat skolah, kawan-kawan ada cerita parents mereka tak benarkan mereka masuk dapurpun. kerjanya hanya study!! orang lain pulak parents suruh pegi tusyen, study 24 jam....ish3, ngeri la pulak dengarnya. sebenarnya saya dengki dengan mereka, tak perlu buat kerja rumah n boleh pegi tusyen..bila tanya ma kenapa tak antas saya tusyen, ma kata "tak perlu..ma tengok orang yang pegi tusyen resultnya lagi teruk. better kamu lagi tusyen tu buat masa belajar kamu kurang dan bagi bebanan, nak siapkan kerja sekolah lagi. kerja tusyen lagi....kalu x siap kerja sekolah 6t kene marah......etc". seribu macam ma berikan tapi bila saya fikir balik betul juga. kawan saya sorang tu siap nangis2 cerita betapa letihnya hidupnya, siang malam study, weekend pegi tusyen, no rest!dahsyat!!

masa exam spm, saya ni macam blur sikit, kakak kata saya ni jenis amik mudah on something...ye la, xkan nak serius 24 jam, ceria la sikit, baru happy hidup~_~ cerita biasa, saya tak abis baca buku sejarah..subject2 lain pun study camtu je...fokus2!! masa nak jawab exam, berdebar giles.....takut juga. dub dap dup dap janting berdegup, mestila berdegup, kalau x mestilah jadi allahyarhamah.....

yang paling saya suka masa jawab sejarah, time tu rasa syukur awi. . topik yang ditarget keluar kena, sasaran yaang mengena, good shot!.lega rasanya.. sekali lagi dinasihatkan jangan tiru aksi merbahaya ini ye....hari terakhir exam paling best! siap je exam, abah datang ambik sebab hujan, kemudian terus main hujan+banjir depan rumah. kereta x boleh masuk ke kawasan rumah coz air dah sampai ke litut, so dengan memakai uniform sekolah, dengan senang hatinya sata meredah air.

based on cerita kat atas, anda rasa result spm saya berapa? harapan saya memang la nak dapat 12A1 tapi  x layak langsung! separuh pun tak mungkin!! kuasa ALLAH, siapa yang tahu.,..sudah takdir ALLAH memberi rezeki kepada saya untuk menikmati sebuah kejayaan, ALHAMDULILLAH..hari ambil result, saya pergi dengan ma n abah. masa tu kawan2 ada calling bgtau dapat penuh tapi saya tak percaya. cikgu ucap tahniah, kawan-kawan ucap tahniah, berdebar juga hati nak amik result n tengok sendiri berapa dapat...rasa macam mimpi, nak sujud syukur kat situ jugak bila tengok result. terima kasih YA ALLAH.... cikgu dan ustazah cakap " ni la berkat awak tolong mak dengan ayah awak...."
kawan-kawan, sesibuk manapun kita, jangan lupa tanggungjawab kita sebagai anak.... keredhaan ALLAH bergantung kepada keredhaan ibu bapa...kegembiraan ibu bapa kita menjadi keutamaan, bahagiakan mereka dengan kejayaan dan kasih sayang kita. berbaktilah kepada mereka selama mereka hidup dan berdoalah kesejahteraan mereka di dunia dan akhirat. ini kisah benar, bukan main2, bukan hanya rekaan semata-mata...





4 comments:

sh. said...

*janting
*litut
*sata

LOOOOOOLL xD funny =p

*jd cikgu bm jap, haha

nurulkarimah said...

thanks sayang......

sh. said...

hehe..welcome dear ^^

nurulkarimah said...

sori la....spelling error...i'm not a perfect person(@.@)
hope sape2 yang baca ni enjoy d story...minta maaf klu ada banyak sangat merepek...